Regen

Wiki NME Podium
 

Regen

Chantal Overgaauw, Woordlicht12 februari 2014 - Chantal Overgaauw, Woordlicht, communiceert over natuur en NME, traint docenten/pedagogisch medewerkers en neemt kinderen mee naar buiten.

 

 

 

Te koud, te warm, te nat te droog, wij Nederlanders hebben een obsessie met het weer. We praten er graag over en het is eigenlijk nooit goed.

Kinderen maakt het niet uit wat voor het weer het is. Zij hebben het niet gauw te warm, te koud, te nat of te droog. Over het algemeen zijn kinderen buiten druk aan het spelen en voelen ze zich daarbij goed. Het is aan onze taak ervoor te zorgen dat ze niet onderkoeld raken, door bij regen regenkleding aan te trekken en een dikke jas, muts en sjaal bij koud weer.

 

 

Pijpenstelen

Goed kleding is een vereiste om je goed te voelen buiten. Vooral als het vriest of pijpenstelen regent, is het fijn als je daarop bent voorbereid.

Dat bleek weer eens toen ik een vwo-4-klas begeleidde tijdens een beheerdag op de hei. De dag was georganiseerd door een landschapsorganisatie. De scholieren kwamen vanuit school op de fiets en het regende. Niet heel hard, maar genoeg om in een uur tijd goed nat te worden.

Verkleumd kwamen de jongens en meiden aan. In spijkerbroeken, gympies, korte jasjes, zonder muts of sjaal. Slechts een enkeling had een regenpak of laarzen en sommigen hadden een ijdele poging gedaan paraplu’s overeind te houden.

 

Regenlaarzen

Er was geen plek om je op te warmen, wel kreeg iedereen een plastic bekertje thee. Na een korte uitleg konden de kids aan de slag. Met enige weerzin, maar ook goede wil, pakten ze schepjes en ander gereedschap om de opkomende boompjes en struiken uit de grond te trekken. Wat moesten ze hier anders doen? Van stilstaan kregen ze het alleen maar kouder.

 

Klagen

De meegekomen docenten en vrijwilligers van de natuurorganisatie hoorden het niet of waren oostindisch doof, maar het geklaag was niet van de lucht. En terecht. Regenen was overgegaan in  miezeren, maar droog werd het niet. De scholieren hadden het ondanks hun fysieke inspanning koud. Ze zagen er zielig uit in hun hippe kleren. Had de school ouders dan niet gevraagd om regenkleding en laarzen mee te geven bij slecht weer? Want ook dan ging de natuurdag gewoon door.

Blijkbaar hadden de ouders niet geluisterd òf waren ze te druk geweest eraan te denken. Of de jongeren waren te eigenwijs en vonden regenkleding niet cool. Het resultaat bleef hetzelfde: bevestigd werd dat het veel relaxter is binnen te zitten achter de computer of tv of andere leuke dingen te doen waar je het niet koud van kreeg. Natuur was en bleef niet leuk. Ze wilden naar huis, maar moesten blijven.

 

Punten

Ik vond het een gemiste kans en vroeg me af of dit vaker gebeurt tijdens natuurexcursies. Het leek alsof de organisatie gedwongen vrijwilligers wilde, in plaats jongeren betrekken bij natuur. Er werd geen rekening gehouden met hun welbevinden, er waren geen voorzieningen om je op te warmen, er werden geen regenlaarzen of kleding uitgedeeld (‘te duur’) en er was geen noodplan voor het geval – nu dus – de dag anders zou verlopen dan gepland.

 

De school had wat mij betreft aan de poort moeten selecteren: geen regenkleding? Dan kan je niet mee en dat kost je punten. Of: hier heb je een regenpak en laarzen, trek maar aan. Er had ruimte moeten zijn voor spel, verbeelding en competitie. Natuurlijk zijn pubers een andere doelgroep dan kleuters of leerlingen van de basisschool. Maar ook voor hen kun je opslag verwijderen leuk maken volgens mij. Het minste wat je moet doen, is lijden voorkomen.

 

Suggesties over hoe het anders had gekund? Ik lees het graag in uw reactie.

 

Chantal Overgaauw communiceert over natuur en NME, traint docenten/pedagogisch medewerkers en neemt kinderen mee naar buiten.

Websites : Woordlicht en Kom mee naar buiten allemaal.

 

 

 

Hak van Nispen tot Pannerden

Meer duurzame scholen noordelijke provincies door samenwerking

13-02-2017 - Hak van Nispen tot Pannerden, Directeur SME Advies

 

Hak van Nispen tot Pannerden

Mars Ambassador Program

05-12-2016 - Hak van Nispen tot Pannerden, Directeur SME Advies

 

Hak van Nispen tot Pannerden

Buurtbaten

13-06-2016 - Hak van Nispen tot Pannerden, Directeur SME Advies

 

Stan Frijters

Leren voor Duurzame Ontwikkeling. Gewoon doen!

07-03-2016 - Stan Frijters, Projectleider/docent Stoas Vilentum Hoogeschool

 

Hak van Nispen tot Pannerden

Groen Gaat Goed

15-02-2016 - Hak van Nispen tot Pannerden, Directeur SME Advies

 

Hak van Nispen tot Pannerden

Veranderen door de ‘grootst mogelijke kleine stap’

14-09-2015 - Hak van Nispen tot Pannerden, Directeur SME Advies

 

 Hak van Nispen tot Pannerden

Sociale verzorgingsstaat of een sociale samenleving?

27-07-2015 - Hak van Nispen tot Pannerden, Directeur SME Advies

 

Bart de Koning

Cursus Peuters in het Wild

18-05-2015 - Bart de Koning, Natuur is een feest

 

Hak van Nispen tot Pannerden

Samen leven in de energieke samenleving

04-05-2015 - Hak van Nispen tot Pannerden, directeur SME Advies

 

Hak van Nispen tot Pannerden

Reisleiders in Duurzaamheid

16-03-2015 - Hak van Nispen tot Pannerden, directeur SME Advies

 

Jeroen Onck

NME make-over

22-01-2015 - Jeroen Onck, Senior adviseur Utrecht Natuurlijk

 

Jan van Boeckel

Artbased environmental education

24-12-2014 - Jan van Boeckel, Adjunct and Program Director in Design Theory at Iceland Academy of the Arts

 

Vivian Siebering

Bomen groeien níet tot in de hemel

14-11-2014 - Vivian Siebering, Eigenaar ViSie Training & Advies

 

Linda IJmker

Laatste dag UNESCO Conferentie

12-11-2014 - Linda IJmker, Manager GroenGelinkt

 

Linda IJmker

Shaping the future we want

11-11-2014 - Linda IJmker, Manager GroenGelinkt

 

Linda IJmker

GroenGelinkt in het Japans

09-11-2014 - Linda IJmker, Manager GroenGelinkt

 

Jeroen Onck

Natuur biedt leerzame perspectieven. NME omarmt “Leren van de natuur”

20-08-2014 - Jeroen Onck, Senior consulent natuur, milieu en duurzaamheid bij Gemeente Utrecht

 

Petra Jansen, Farasha Educatief

Een andere blik op een betere wereld

14-07-2014 - Petra Jansen, Farasha Educatief , Petra Jansen werkt bij Veldwerk Nederland, geeft les op de Marnix Academie en heeft een eigen bedrijfje Farasha Educatief. www.farasha-educatief.org

 

Chantal Overgaauw

Regels frustreren vergroening buitenruimte

03-07-2014 - Chantal Overgaauw, Woordlicht, communiceert over natuur en NME, traint docenten/pedagogisch medewerkers en neemt kinderen mee naar buiten.

 

Hak van Nispen

Meestribbelaars

16-06-2014 - Hak van Nispen, Directeur SME Advies

 

Arjen Wals

Education and citizen science

24-05-2014 - Arjen Wals, Professor of Social Learning and Sustainable Development

 

A.A. Mabelis (Bram)

Vrije tijdsbesteding van kinderen

24-04-2014 - A.A. Mabelis (Bram), Externe medewerker, Alterra Wageningen UR

 

Chantal Overgaauw, Woordlicht

Regen

12-02-2014 - Chantal Overgaauw, Woordlicht, communiceert over natuur en NME, traint docenten/pedagogisch medewerkers en neemt kinderen mee naar buiten.

 

Jeroen Onck

Nieuwjaarsfabel

06-01-2014 - Jeroen Onck, Senior consulent natuur, milieu en duurzaamheid bij Gemeente Utrecht

 

Jeroen Onck

De ongemakkelijke nuance

17-11-2013 - Jeroen Onck, Senior consulent natuur, milieu en duurzaamheid bij Gemeente Utrecht

 

 Hak van Nispen tot Pannerden

Scholen zijn rampzalig!

24-10-2013 - Hak van Nispen tot Pannerden, Directeur SME Advies

 

Hak van Nispen tot Pannerden

Eerste dinsdag van september is nieuwe Prinsjesdag

02-09-2013 - Hak van Nispen tot Pannerden, Directeur SME Advies

 

Arjen Wals

Why sustainability cannot and should not be taught: a call for reflexivity, transformation and deep learning in turbulent times

04-03-2013 - Arjen Wals, Professor of Social Learning and Sustainable Development

 

Arjen Wals

Fifty Shades of Green – why the Green Economy cannot be business as usual and ESD cannot be education as usual…

01-11-2012 - Arjen Wals, Professor of Social Learning and Sustainable Development

 

Arjen Wals

Action Research & Community Problem Solving and The Acoustics of Social Learning

21-09-2012 - Arjen Wals, Professor of Social Learning and Sustainable Development

 

Jeroen Onck

Nestwarmte, duurzame bron van energie?

29-06-2012 - Jeroen Onck,

 

NMEpodium is een samenwerkingsverband van IVN, GDO, Veldwerk Nederland, SMEAdvies en VVM Sectie NME en is financieel mogelijk door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.